FIND RECIPES HERE

22 Feb 2016

RESEPI NO BAKE DARK CHOCOLATE CHEESECAKE ~ LEMAK BERKRIM

Assalamualaikum...


Wah cheesecake la...sedapnya....heuheuheu.. aku ni sebenarnya bukanlah penggemar cheesecake. Biasa-biasa je. Tapi takdela tak suka.. Cumanya aku tak pernah lagi la teringin nak makan..Aku lagi suka kek krim macam chocolate indulgence tu. Memang asyik terbayang-bayang je kesedapannya.hehe.

Aku dah lama nak buat cheesecake ni sebabnya aku tak percaya betul ke boleh menjadi cheesecake yang tak payah bakar ni. Macam tak lojik je. Ha sampai cenggitu sekali.haha.. Kebanyakkan resepi no bake cheesecake ni sebenarnya banyak yang simple. Aku cari yang chocolate sebab tak nak muak. So sabtu malam tu aku mulakan la eksperimen.


Memang terkejut jugak la bila rasa kek ni baru sedar sedap rupanya cheesecake.haha. Bila makan sejuk-sejuk rasa macam makan aiskrim pun ada jugak. Memang creamy sangat. Budak ofis pun cakap sedap. Alhamdulillah la percubaan menjadi..heuheuheu.

Resepi ni banyak jugak aku ubah. Aku tambah serbuk koko sebab nak bagi pahit sikit. Nanti biskut pun manis cheese pun manis muak pulak kan...

Source: cookingwithcakes.com
NO BAKE CHOCOLATE CHEESECAKE

2 paket biskut oreo vanilla (bungkusan panjang)
5 sudu besar butter (dicairkan atas api)
1 1/2 cawan coklat masakan (Tesco+ Nona)
1 sudu (bumbung) besar serbuk koko
1/2 cawan susu cair
250g cream cheese (tatura)
1/2 cawan gula kastor
1 sudu besar esen vanila
Secubit garam

CARA-CARA
1.  Kisarkan biskut oreo sehingga menjadi serbuk. Kemudian tuangkan butter yang telah dicairkan ke atas biskut. Mix kan sehingga sebati. Ratakan biskut (tekan-tekan bagi padat) di loyang yang sudak dilapik dengan baking paper. Masukkan ke dalam peti ais sehingga biskut menjadi keras.
2. Sambil tunggu biskut keras, campurkan susu cair, coklat dan serbuk koko. Panaskan coklat sehingga cair dengan cara double boiler.Biarkan suam.
3. Masukkan cream cheese ke dalam adunan coklat cair dan putar sehingga gebu.
4. Masukkkan gula sedikit-sedikit dan putar sehingga sebati.
5. Masukkan esen vanila dan garam dan putar sebati.
6. Tuangkan adunan cheese ke atas biskut yang telah keras.
7. Masukkan ke dalam peti ais semalaman untuk keraskan cheesecake. Siap!


1 comment:

  1. Sedapnyaaa.. esk nk buat untuk jamuann harap2 menjadi lerr hiks. Tq sudi share resepi ��

    ReplyDelete