FIND RECIPES HERE

14 Feb 2016

RESEPI KEK COKLAT TANPA TEPUNG ~ SENANG SANGAT

Assalamualaikum...


Hai semua..Kali ni lama jugak aku menghilang.haha.Takde hilang mana pun ada je ni. Busy sikit la kononnya. Sejak dah terjebak dengan hobi menjahit shawl ni memang busy jahit je la kerja aku.heuheuheu. Minggu lepas baru je pergi Jakel ada promosi pulak tu. Memang memborong shawl la jawabnya. Disebabkan dah tinggal blog lama sangat aku bertekad (ceh) nak update gak minggu ni tak kira apa jadi pun.poyo tak ayat.haha

Mula-mula ingat nak buat dadih tapi macam takde mood pulak.haha. mood tu penting ok baru la apape yang dibuat hasilnya sedap. Mood macam nak buat kek coklat tapi rasanya banyak dah aku buat kek coklat sebelum ni. Godek punya godek terjumpa la resepi kek coklat tanpa tepung. Ha kek ni sesuai sangat la dengan abang aku yang alergic tepung. Cara pun sangat la senang. Aku memang cari yang senang-senang je sebab dah penat menjahit.heuheuheu


Kek ni tekstur dia lembut dan moist sangat. Kalau makan sejuk-sejuk dari peti ais jadi keras sikit. Apa rasa dia? Rasanya mesti la sedap.heuheuheu. Disebabkan aku pun dah lapar ni belom makan nasi lagi dari tengah hari tadi, so jom la cepat-cepat tengok resepi. Aku kalau dah melalut tak berenti kang.hihi

Sorry ea kat tuan punya resepi tak dapat la nak share link sebab tak ingat dari mana tah cedok.hee

FLOURLESS CHOCOLATE CAKE
BAHAN A

6 biji kuning telur gred A
6 sudu besar unsalted butter
1 cawan coklat masakan (potong kecik2)
1 sudu besar serbuk koko
1 sudu kecil esen vanila

1. Masukkan butter, coklat masakan dan serbuk koko ke dalam bekas. Panaskan dengan cara double boiler     sehingga coklat cair. Alihkan dari api dan biarkan suam.

2. Masukkan kuning telur dan esen vanila. Kacau sebati guna whisker.Ketepikan

BAHAN B

6 biji putih telur
1/2 cawan gula kastor

*gula aising untuk hiasan atas kek

1. Pukul putih telur sehingga berbuih. Masukkan gula dan pukul sehingga jadi soft peak ( adunan halus dan     bila terbalikkan bekas adunan tak menitis/jatuh.
2. Masukkan sedikit adunan bahan A yang dah siap tadi  ke dalam adunan bahan B. Kaup balik guna           spatula sehingga sebati. Masukkan baki adunan A dan gaulkan sebati.
3. Sapukan loyang spring form dengan butter. Masukkan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 30-40   minit  atas sehingga masak (panaskan oven dulu selama 10 minit) pada suhu 200 darjah celcius.
4. Setelah sejuk bolehlah taburkan gula aising atas kek.



0 komen:

Post a Comment