FIND RECIPES HERE

12 Aug 2015

RESEPI KEK BATIK~TANPA TELUR

Assalamualaikum...



Kek batik confirm memang most of us dah pernah buat kan.Sebab sangat la senang.Senang-senang pun 2 kali jugak aku buat.heuheuheu.First aku buat guna resepi yang guna telur. Tapi sedih sebab tak berapa jadi.Sebabnya aku terlebih kacau kat atas api.jadi aduanan koko tu terlebih masak.huhu.Jadi tekstur yang color coklat tu tak berapa best la. Walaupun bentuk tak cantik tapi rasanya still sedap..hehe.

Tapi kali ni aku nak share resepi ke 2 yang aku try.Yang ni tanpa telur.Actually resepi yang aku guna ni adalah resepi ganache. Sebab bila aku blogwalking kebanyakan resepi lebih kurang ganache je. So aku pun nak try la resepi sendiri. Aku pernah buat ganache ni before ni untuk topping kek.Kalau nak refer ada kat sini Kek Oren Bersalut Coklat.Ada jugak tambahan bahan lain untuk sedapkan lagi rasa.
And kek batik aku ada rasa oren sebab aku letak orange emulco.Kalau nak letak emulco kurangkan sikit gula ye. Nanti jadi macam kek aku ni, manis sikit bak kate officemate aku.Tapi sebab aku ni kuat manis kot so aku rasa kek ni manisnya ok...heuheuheu


KEK BATIK
BAHAN-BAHAN

200g biskut marie~patahkan 3 bhgian (lagi banyak lagi sedap)
3 sudu besar butter
1 /2 cawan gula pasir
1/2 cawan air
1/2 cawan susu cair
1/4 cawan serbuk koko
1/4 cawan tepung jagung
1/4 cawan milo

1 sudu kecil orange emulco


1) Masukkan bahan lain kecuali biskut marie dan butter ke dalam mangkuk. Kacau dengan whisk supaya tepung dan koko tak berketul

2) Masukkan butter ke dalam periuk//kuali dan cairkan di atas api.

3) Masukkan campuran koko ke dalam periuk/kuali butter yang telah dicairkan tadi.

4) Teruskan mengacau (guna whisk) sehingga adunan coklat yang cair macam air tu jadi pekat (kena sabar tunggu dia pekat).sambil sambil tu boleh rasa manis ke tak adunannya.

5) Bila dah pekat, tutup api dan masukkan biskut marie.Kacau sehingga sebati.

6) Masukkan adunan biskut marie ke dalam loyang/tupperware dan ratakan. Tekan tekan permukaan atas supaya menjadi padat. Masukkan ke dalam peti sejuk selama 4-5 jam..Sedia untuk dimakan sejuk-sejuk.





0 komen:

Post a Comment