FIND RECIPES HERE

9 Jul 2015

CARA DAN TIPS BELI BARANG ONLINE DI LELONG.COM.MY

Assalamualaikum...


Alhamdulillah dah 22 ramadhan harini..Rasa sekejap je masa berlalu.Insyaallah tinggal lagi seminggu kita akan menyambut hari raya..Bulan puasa ni aku slowkan aktiviti membuat segala kek,roti dsb..rehat sekejap.mungkin next week akan merajinkan diri buat semperit.agaga.Buat satu je la biskut yang lain beli je.Beli pun sikit je.Toksah membazir, sekarang kan musim gst...huhu

Disebabkan takde resepi nak share, aku sharekan la benda lain.Ilmu jugak ni..ho3.Ilmu untuk membeli barang online.First website aku beli barang online adalah lelong.Start beli tahun lepas.Lepas dah terer membeli tu memang susah nak stop. Dah berpuluh barang aku borong.agaga.

1)First yang korang kena buat kena la register dulu jadi member lelong. Jangan risau nak sign up free je.Sign up kat lelong.com.my.


2)Isi semua yang blank tu.Pastu tekan register.
*User ID adalah nama yang korang akan guna di setiap urusan jual beli, hantar komen or pertanyaan.


3) Lepas dah register boleh la teruskan untuk pilih yang berkenan di hati..Boleh pilih kat categories tepi belah kiri.Macam macam ada.ho3.Lepas dah jumpa item yang nak dibeli, pilih dulu kat option.Tekan BUY NOW.




4)Lepas tu barang akan masuk dalam CART macam kat bawah ni.Boleh la tengok sekali kedai tu cas gst ke tak kat barang korang.huhu.Tekan PROCEED TO CHECKOUT


5)Isikan address untuk hantar barang korang tu..Tekan CONTINUE



6)Tekan PLACE ORDER




7)Pilih cara nak bayar.Aku guna online banking maybank2u sebab akaun tu je yg aktif dan senang.agaga.Pastikan maybank2u korang dah register kat cawangan maybank berhampiran ye (untuk TAC NO).Tekan PAY NOW
*toksah risau ada tulis netpay tu.Netpay tu bagus untuk protect buyer kalau jadi pape kat urusan jual beli.Nak tau lebih lanjut boleh search kt google ye..hehe



8) Lepas tu automatik akan link ke website online banking yang dah dipilih..Lepas dah bayar dan seller dah courier barang korang tu, page akan tunjuk macam kat bawah ni..Lelong akan send email inform barang dah di courier sekali dengan tracking no..


TIPS


1)Sebelum beli barang, pastikan compare dulu harga.Ada banyak choice, kadang-kadang ada yang cekik darah. So pastikan tak kena tipu dengan harga.Dan kena ingat barang murah sangat pun suspicious tau.

2)Buat dulu research pasal kedai yang korang nak beli barang tu. Baca semua info (yang aku highlight dalam kotak merah) yang ada.

3)Contohnya, kedai tu jual banyak barang tak.Kalau setakat 2-5 items, baik tak payah beli kat situ.Tapi kalau korang yakin takpe sila la beli.takde halangan.agaga

4)Tengok rating kedai tu.Boleh click kat % tengok comment buyer.Kalau 100% mungkin selamat, tapi aku selalu beli je even 97-99% sebab barang below rm30 so takde la risau sangat.

5)Untuk pastikan takde masalah stok, setiap kali nak beli aku akan tanya dulu ada stok ke tak.Nak PM seller pun boleh.Tanya apa saja korang nak tanya.Tapi make sure baca dulu info yang ada.Tak pasal2 seller menyirap je nak jawab soklan meraban.hehe

6)Setakat ni delivery yang aku percaya memang pos laju la.Paling lambat pun 3 hari.Pernah jugak guna SKYNET,AIRPAK,ABX.Skynet pun ok je.Airpak pulak kalau time ada perayaan memang agak lambat sampai seminggu.Lagi-lagi kalau address korang kat hujung hulu sinun,macam ofis aku la..huhu.Kalau tak nak guna delivery service yang seller dah tetapkan, try la tanya seller kalau boleh tukar.

Ni je la sedikit sebanyak ilmu yang aku boleh share..semoga dapat membantu sesape yang baru berjinak2 dengan online shopping :) Selamat bershopping!!

17 comments:

  1. Replies
    1. OK je..kena pandai pilih.jgn lupa survey harga dulu ye..

      Delete
  2. Terimakasih Cik atas tulisannya, saya dari Indonesia. Dan tertarik membeli barang dari lelong.com.my karena barang yang rencana saya beli belum masuk Infonesia. Rencana beli mainboard komputer lewat pembayaran "Paypal", kemudian shipping ke address teman saya di Shah Alam. Boleh tanya apakah penjual berikut ini ter percaya? http://www.lelong.com.my/merchant/easyit2u.htm terimakasih cik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry ye. Saya baru baca komen awak. Hope semuanya baik2 aje.

      Delete
  3. Kak.. Kena skrin shot apa2 resit tak??.. Mcm bukti transfer ka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau yg ade netpay tak perlu bg apape resit. Kalau tak guna netpay biasanya kena bg bukti pembayaran.

      Delete
  4. Kak.. Kena skrin shot apa2 resit tak??.. Mcm bukti transfer ka

    ReplyDelete
  5. Kak.. Kena skrin shot apa2 resit tak??.. Mcm bukti transfer ka

    ReplyDelete
  6. Kak.. Kena skrin shot apa2 resit tak??.. Mcm bukti transfer ka

    ReplyDelete
  7. Hai.. Saya nak tanya, saya ada buat tick barang tu masuk ke "ADD TO CART". step mcm awak bg tu sama la mcm saya buat tu. smpi kluar order ID, tetapi yang pelik nya saya tak proced payment tau. kire mcm pki mybank2u la. ni barang dah smpi ke courier services sbb tkde org kat rumah. so about payment tu dia buat mcm ne ek. hahaha first time la pakai lelong ni. mcm blur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksud awak cara awak bayar kepada seller tu awak manually bukak website maybank2u ke? Sorry tak berapa paham soalan.

      Delete
  8. Salam 1 Malaysia Saya Gigahertz ada menjual dan membekalkan keyboard , bateri dan adapter untuk laptop pelbagai brand dan model seperti ASUS , Dell , Lenovo , Acer , HP , Compaq dan lain lain.
    anda boleh layari web kami di : http://www.mudah.my/bateri-adapter-keyboard-
    atau whatsapp / SMS ke 0163149620 untuk maklumat lanjut

    ReplyDelete
  9. Gunakan lazada dan 11street yang lebih dipercayai. Lelong, superbuy, lmall semuanya penipu. Scam.

    ReplyDelete
  10. lelong adalah syarikat sampah ah pek yang kuat kencing dan menipu. jangan percaya.

    ReplyDelete
  11. pertama kali guna lelong . was2 juga . tapi dah buat pembayaran . moga2 dapatlah barangnya .. kalo x dapat x taulah nak kata .. mmg sumpah 10 keturunan la ..

    ReplyDelete
  12. sila jangan beli dengan lelong. Parent company ialah interbase resources yang juga ada website superbuy, pretty, groupon dan lmall sebab didalangi oleh penipu. Saya hairan sudah beribu laporan polis dibuat dan KPDNKK tetapi tiada tindakan serbuan di pejabat PFCC tu? Pandai putar belit. Belilah di website yang lebih baik seperti lazada, 11street.

    ReplyDelete
  13. Klu dia mntk kita byr 2k utk byr ahli dan insyuran tu btl ke??dan lps tu mntk lg 2k utk nk kluar kn surat notis tebus lelong tu..btl ke??

    ReplyDelete