FIND RECIPES HERE

22 Mar 2015

RESEPI PUDING TRIFLE SANGAT MUDAH ~ FRUITY SANGAT


Assalamualaikum...


Setelah menyepi selama 2 bulan,akhirnya dapat jugak aku mengupdate blog ku ini..Tak tau la ape yg bz sgt tp asal cuti sabtu ahad memang takde masa nak try apape resepi.Ade je hal..Hujung bulan pulak sabtu kerja,bila sabtu dah kerja memang dah malas nak buat apape.Penat kerja,ahad pulak nak rehat kan..Tapi bila aku bukak blog aku pastu tengok tak terupdate rasa sedih pulak.Tengok gambar2 rasa rindu pulak nak membaking, rasa berkobar-kobar nak upload gambar baru.

Al-kisahnya member kat lab teringin nak makan pavlova n puding trifle, siap bagi modal kat aku suh buat, so aku pun kalau orang dah mintak, pastu siap bagi modalnya lagi, mesti la kena buatkan kan.hee.Mula2 sebenarnya nak buat pavlova, tapi strawberry yang aku beli hari tu dah rosak, so tukar plan buat trifle pulak. Bahan bahan pun boleh beli kt speedmart je.Kalau strawberry kena g tesco ke giant  jauh pulak..(malas btol nak keluar.hihi)


Sambil-sambil aku buat trifle ni, aku buat jugak kek chiffon coklat.Member sorang lagi teringin pulak nak makan kek chiffon yang aku bawak g ofis hari tu.Dah la mengandung pulak budak tu, sian pulak. Rasa bersalah kalau tak buatkan..hee.So buat la dua2 sekali, kelam kabut la jugak membuatnya. Alhamdulillah dapat gak siapkan..

Puding Trifle

PUDING TRIFLE
Rujukan:linapg.blogspot.com

BAHAN-BAHAN
BAHAN A (Swiss Roll)
Swiss Roll anggaran 1 stgh kotak ~ perisa pandan
Lebihan jus dari buahan koktel
*swiss roll aku tak buat sendiri, beli kat speedmart

CARA-CARA
1.Potongkan swiss roll sederhana lebar.Potong macam biase nak makan tu. Susun swiss roll (baringkan) rapat rapat dalam bekas/mangkuk/loyang.
2.Sapukan/Jiruskan jus buahan koktel untuk lembapkan kek.

BAHAN B (Sos Kastad)
1 cawan rata tepung kastad
1/2 cawan gula pasir
1 tin susu cair (brand IDEAL)
1 tin air (sukat guna tin susu cair tadi)
1 tin buahan koktel

CARA-CARA
1.Campurkan kesemua bahan kecuali buah koktel ke dalam periuk.
2.Kacau sehingga tepung kastad dan gula betul betul larut.
3.Masak atas api sambil kacau sehingga sos pekat.Bila kacau rasa berat.Ikut suka nak sos yang pekat giler atau sederhana pekat.Aku suka yang pekat sebab tak muak sangat.
4.Cepat cepat angkat dan tuangkan ke atas swiss roll yang sudah disusun tadi.Ratakan.
(Sos kastad cepat mengering dan keras,pastikan terus ratakan ketika sos panas)
5.Lepas sos dah suam2 susunkan buahan koktel di atasnya. Tekan tekan sedikit supaya tak terapung. Biarkan sebentar.

BAHAN C (Kristal Jeli brand nona)

Aku beli yang perisa Rasberry.Walaupun aku tak suka sangat semua family berry ni (strawberry,blueberry...etc) aku beli jugak sebab bukan aku yang nak makan kan.Untuk orang lain.hehe
Ikut je instruction kat belakang kotak tu.Masukkan 400 ml air dalam periuk.Pastu masukkan dua2 benda yang ade dalam kotak tu,serbuk fruit acid dan jeli dalam periuk.Masak sambil kacau sehingga kedua duanya larut.First time buat jeli, naseb baik jadi.debor den.heh
Bila dah masak biarkan suam terus tuangkan ke atas lapisan sos kastad+buahan tadi.Ratakan.
Dah siap!!
Boleh la masukkan ke dalam peti ais selama beberapa jam untuk keraskan jeli tadi..Sedap sangat makan time sejuk2...




*Ribbon tu hak milik akak aku..haha

0 komen:

Post a Comment