FIND RECIPES HERE

15 Nov 2014

RESEPI BITTERSWEET BROWNIES

Assalamualaikum...



Erm...baru-baru ni ade peristiwa yang tak best jadi..Banyak pengajaran yang aku dapat dari peristiwa ni.(ceh,ayat skema).Salah satunya, sentiasa lah berjaga-jaga dengan orang sekeliling kita.Tak semua yang kita boleh percaya.Mungkin salah satunya akan tikam kita dari belakang.Mungkin di depan kita dia bercakap lemah lembut, bergelak ketawa dengan kita, but they talked behind you.Maybe they also complained about you to your boss.So if korang terpaksa meet them everyday, keep a professional relationship with them but there is not need to become overly friendly with them.

Ok.dah habis citer jom kembali ke tajuk asal.ho3. Brownies kembali lagi!


Termasuk yang ni, dah kali ketiga aku buat brownies ikut resepi ni...Before ni pun aku dah share resepinya kat sini RESEPI COCOA BROWNIES..Cuma kali ni ade derhaka sikit.hehe.Disebabkan aku terbeli telur gred B,sepatutnya kena guna gred A, so aku guna je telur gred B tapi kena tambah lagi sebiji la...ala, small matter je tuh kan. takde bagi kesan pun kat brownies aku. elok je tekstur dia..

Walaupun nama brownies dah bertukar dari cocoa brownies ke Bittersweet Brownies, resepinya masih sama..Saje je tukar nama sedap sikit.wahaha.

Disebabkan aku tengah rajin.erk, aku copy paste la resepinya di sini. Moh layan..

Rujukan : KingArthurFlour
BAHAN-BAHAN
5 biji telur gred B
1 1/4 cawan serbuk koko Van houten
1 teaspoon baking powder
1 tablespoon esen vanila
1 cawan butter/unsalted butter (aku campur half2)
2 1/4 cawan gula kastor
1 1/2 cawan tepung gandum
Kacang badam dan gajus yang telah dikisar (ikut suka hati nak berapa banyak)
CARA-CARA
1.Masukkan telur ke dalam bekas/periuk dan pukul bersama dengan koko,baking powder dan esen vanila sehingga sebati dan likat.Ketepikan.
2.Dalam bekas lain, campurkan gula dan butter dan panaskan dengan cara double boiler.Panaskan sambil kacau sehingga most of sugar larut.Akan nampak shiny.
3.Angkat dari api dan terus masukkan ke dalam bekas yang berisi campuran koko tadi.Kacau sehingga sebati..Sementara tu boleh la panaskan oven pada suhu 180 darjah.
4.Masukkan pula tepung dan kacang.Kacau lagi.
5.Tuangkan adunan ke dalam loyang nipis yang sudah di sapu dengan mentega (lapik dengan baking sheet dulu).Ratakan.
6.Bakar selama 30 minit atau sehingga masak.Cucuk dengan lidi, kalau bersih tak melekat, kira dah masak la tu.

0 komen:

Post a Comment