FIND RECIPES HERE

8 Oct 2014

RESEPI PIZZA DAGING DAN SARDIN YANG MARBELES!

Assalamualaikum...



Tajuk macam gempak je, marbeles konon.haha.

Pizza in d house! Lama giler kot aku tak buat pizza.ade la dalam beberapa bulan.takde la lama sangat kot, aku je lebih.ho3.Disebabkan aku sekarang dah ada breadmaker (BM), so kena la menggunakan kemudahan yang ada.Dah xpayah menguli dah.Masukkan dalam BM,biar dia buat kerja 1 jam setengah, terus je keluarkan dan boleh la membentuk roti.Suka hati la nak buat bentuk ayam ke 20 sen ke.eh.hehe. Dah terkena demam 20 sen sekarang, al-maklum la minyak naik harga.hehe




Before ni ada resepi doh pizza aku uli guna tangan, kalau nak tau singgah la kat sini RESEPI PIZZA GEBU BERAPI dan RESEPI MINI PIZZA BERINTI SOSEJ.



PIZZA DAGING DAN SARDIN


BAHAN-BAHAN
DOH ROTI
400gram tepung roti
100gram tepung gandum
2 sudu besar susu tepung
2 sudu besar gula
1 biji telur
2 sudu besar marjerin
240ml air suam
3 sudu kecil yis
2 sudu besar minyak masak 
INTI 
Daging cincang Ramly  
1 tin kecil mushroom soup Campbell
Lada sulah
1 tin sardin
2 biji bawang merah
2 biji bawang putih
Garam secukup rasa
Mayonis
Sos cili
Mozarela cheese
1 tin nenas 




CARA-CARA
DOH ROTI
1.On kan breadmaker (BM). Masukkan semua bahan dalam BM.Masukkan bahan cecair dahulu. Setelah semua bahan dimasukkan, pilih menu DOUGH (masa yang telah ditetapkan adalah 1 jam setengah).
2.Bahagikan doh kepada 4 bahagian. Canaikan/Gelek doh sehingga nipis menggunakan rolling pin. 
3.Setelah nipis, masukkan doh dalam loyang yang telah disapu dengan marjerin.
4.Tekan-tekan doh supaya rata.Cucukkan permukaan doh dengan garpu.
5.Biarkan selama 30 minit untuk doh naik sedikit.
6.Sapukan setiap doh dengan sos cili, mayonis,ratakan ke seluruh doh, tabur kan sardin/daging tumis serta toppingkan dengan mozarela cheese dan nenas.
7.Akhir sekali, panaskan oven dan bakar pada suhu 180 darjah selama 20 minit atau sehingga permukaan pizza perang, dan boleh la dimakan. Sedap makan panas-panas time cheese tengah leleh. hehe
INTI 
DAGING
Tumiskan 1 biji bawang putih dan bawang merah sehingga naik bau.Kemudian, taburkan sedikit lada sulah.Masukkan daging dan biarkan sehingga daging masak (gunakan api kecil sahaja).Kemudian masukkan pula mushroom soup dan sedikit air.Kacau sehingga bergaul rata.Taburkan lagi lada sulah.Masukkan juga garam jika belum cukup masin.Biarkan sehingga mushroom soup sedikit kering dan pekat.Angkat dan ketepikan.
SARDIN
Tumiskan 1 biji bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau.Masukkan sardin (buang kuahnya) dn kacau sebati.Masukkan garam.Kacau lagi.Angkat dan ketepikan.




0 komen:

Post a Comment