FIND RECIPES HERE

17 Sept 2014

RESEPI CARROT CAKE ~MOIST SANGAT-SANGAT

Assalamualaikum...



Mata dah ngantuk, tapi nak jugak update blog malam ni. Rasa tangan dah gatal-gatal, lama tak post resepi.(terhyperbola pulak).Kali ni kek yang akan dipopularkan oleh aku adalah kek carrot.

Kek carrot ni bila aku google nak cari resepi, fuh memang berlambak.Kira popular betul la.Sume orang pernah buat.Aku ni pulak boleh terpikir nak buat sebab aku teringat mak aku pernah cakap suka kek carrot. Pernah dulu akak ipar aku belikan mak aku kek carrot.Mak aku cakap sedap kek tu.So hasil dari pencetus inspirasi iaitu mak aku, dengan sekelip mata jadi la kek ni.(cam magik pulak.hehe).Lagipun aku memang tengah cari apa kek yang aku nak buat tuk post kat blog.So memang sesuai sangat la kan timing dia.Kek ni rasanya sedap (opkos puji diri sendiri), rasa kayu manis tu takla seperti betul-betul kayu manis..Paham ke tak. Tak paham buat-buat paham jela..erk

Moh la kite beramai-ramai jengah resepi ye.Moh-moh

CARROT CAKE
Sumber: aziejaya.blogspot.com
Carrot cake

BAHAN-BAHAN
4 biji telur Gred A
11/4 cawan minyak masak
1 cawan gula perang
1 sudu kecil esen vanila
2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
2 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil serbuk kayu manis (aku blend sendiri. keras giler kot)
3 cawan carrot parut yang telah diperah airnya
Sedikit buahan campuran kering

CARA-CARA
1.Masukkan telur,minyak,gula,esen vanila ke dalam mangkuk.Putar sehingga sebati.
2.Sementara tu, campurkan tepung,baking powder, soda, garam dan serbuk kayu manis dalam satu bekas.Kemudian, masukkan campuran tepung ni  ke dalam adunan yang diputar tadi sedikit demi sedikit..Kacau menggunakan whisker sehingga sebati.
3.Masukkan buahan campuran dan lobak. Kacau sebati.
4.Bakar dalam oven yang sudah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 170 darjah selama 40 minit atau sehingga masak. Jika menggunakan loyang nipis, bakar kurang daripada 40 minit. Jangan telebih masak, nanti kek kering. Jangan lupa lapik loyang dengan baking sheet supaya tidak melekat kek di loyang.
*Untuk lagi sedap, simpan dalam peti ais dalam bekas yang bertutup untuk menjadikan kek lebih moist.






Moist sangat ^-^




*resepi asal guna gula biasa, aku guna gula perang sebab ada tengok kat my favourite anime, Yumeiro Patissiere, animasi jepun pasal patissiere, ada dia cakap guna brown sugar boleh buat cake jadi moist. erk. xtau la btol ke x.hehe



0 komen:

Post a Comment