FIND RECIPES HERE

4 Feb 2014

DIY : HOME MADE BUTTERMILK

Assalamualaikum...



Harini aku nak share resepi yang paling simple iaitu Buttermiilk. Apakah buttermilk? jawab-jawab, masuk exam nanti soalan ni.hihi

Walaupun its name is BUTTERmilk, tetapi dia bukan lah butter. Kalau kita rujuk kat pembuatan butter secara tradisional, buttermilk was the liquid left behind after churning butter out of cream (ayat wiki.haha) Senang citer, buttermilk ni side product yang terhasil time pembuatan butter daripada cream ( cream → butter + buttermilk) .Sebab tu nama dia buttermilk..Belajar sejarah buttermilk pulak harini.wahaha

Home made buttermilk ni adalah substitute untuk buttermilk yang dijual kat pasar raya.Buat sendiri lagi senang kan.dijamin halal.hehe.Walaupun memang tak sama seperti yang dijual, tapi hasilnya still memuaskan.

Apakah purpose masukkan buttermilk dalam resepi?Sama je kot dengan susu biasa.(kekonfiusan aku bila first time nak guna butermilk )
Sebenarnya buttermilk dapat menjadikan texture kek spongy.  Buttermilk menjadikan adunan kek sedikit berasid dan akan menghasilkan satu tindak balas kimia dengan serbuk penaik (baking powder/soda bikarbonat) yang biasanya ada dalam resepi kek. Ketika tindak balas berlaku,  bubbles of carbon dioxide are produced.Bubbles ni la yang akan menjadikan texture kek spongy.

Kat sini aku share cara aku buat buttermilk .Ada lagi cara lain.rajin-rajin kan la tangan menggoogle ye.ehe



*Kalau tengok kat picture ni ada 2 buah,satu yang color hijau dan lagi satu kuning kan?yang hijau tu bukan lemon tak masak tau ehe,tapi lime.Sekian.

0 komen:

Post a Comment