FIND RECIPES HERE

20 Feb 2014

PASSION

Assalamualaikum..


Wah tajuk macam serius je.haha.Sebabnya aku tengah serabut otak ni, kena buat keputusan.Masih dalam dilema...memang nak sangat terima tapi tak suka mengalah macam ni...aiyoo..gimana sih.

Suatu ketika dahulu,huhuhu, aku ada baca kat satu website ni pasal passion.Time ni aku tengah tercari-cari arah tujuan hidup aku.haha ayat tak boleh blah.Artikel ni berkenaan dengan PASSION.Passion in Work.Kalau nak baca full ada kat Foxbusiness.

Aku memang bersetuju sangat la dengan artikel ni sebab aku dah tau macam mana rasa dtg kje hari-hari hanya untuk dapat gaji.Walaupun hati tak tenang,tak gembira terpaksa la kerja untuk dapatkan duit untuk menanggung hidup..

Sebenarnya apa Passion ni. Kalau dari Wiki dia cakap, "Passion is a term applied to a very strong feeling about a person or thing. Passion is an intense emotion compelling, enthusiasm, or desire for anything"

Kalau kat diri aku, aku passionate time baking. Bila aku terpikir nak buat satu kek/roti or anything related to baking, aku akan rasa keinginan tu melonjak-lonjak.Rasa excited sangat,macam nak buat time tu jugak,tak boleh tunggu dah.kalau tengah penat pun boleh jadi tak penat.Rasa hepi tak payah cakap la, hepinya semacam..

Contoh lain, time keje kat tmpt lama,keje aku kje lab yang related to R&D, so lebih kurang sama gak la dengan baking, macam buat experiment..Bila keluar idea, rasa membuak2 nak try.Kdg2 tengah makan pun boleh terpikir idea nak guna chemical ape. Sebab tu dulu keje hepi je....Walaupun stress kena keje jugak kat production dengan workers yang banyak ragam, buat documentation sampai rasa nak muntah, gaji sikit bangat,sanggup balik lambat walaupun tak dibayar OT, tapi disebabkan passion in work especially in lab work la buat aku bertahan kat situ more than one year (ehe xdela lama sangat pun) Lebih kurang  macam no 6 kat pic diatas. Walaupun hepi, akhirnya aku tukar jugak kje sebab ada gangguan.

Walaupun orang cakap, try keje dulu baru passion tu akan datang dengan sendiri,bagi aku itu mungkin akan berlaku kat orang-orang tertentu je.Kalau aku, aku dah try sehabis boleh tapi passion tu tak muncul2 pun.Tapi aku tak menyesal, disebabkan aku keje kat field yang aku tak minat ni la yang membuatkan aku sedar what is my passion, apa yang aku nak dalam hidup..Passion ni sangat penting sebab ia salah satu motivation untuk excellence in your career ..

 Sekian saja luahan hati aku.(ayat poyo sangat)ehe

*kalau aku stop kat sini, aku akan keje di bidang yang aku minat, tapi dalam masa yang sama aku tak suka mengalah macam tu je...terasa macam loser pulak.

0 komen:

Post a Comment