FIND RECIPES HERE

29 Jan 2014

RESEPI PUDING ROTI KARAMEL

Assalamualaikum...



Lunch time!! Tapi aku tak gi keluar makan pun, makan kat ofis je.ho3.bawak bekal, mak yang  masak memang berselera.hihi.Sambil-sambil ni nak update blog la, dah seminggu takde entry baru.

Kali ni aku buat puding pulak.Puding yang paling senang dibuat, Puding Karamel.Disebabkan nak lain sikit, tambah la roti, so jadi la PUDING ROTI KARAMEL. Mula-mula ingtkan nak buat puding karamel biasa, dah terjumpa, rasa bak try pulak.Kalau nak rujuk resepi asal ada kat SINI.

First time makan puding ni, rasanya memang sedap.Cuma aku rasa gula hangusnya cam pahit sikit, tapi akak aku cakap sedap je tak pahit pun. Lidah aku kot yang pahit.ho3. Tekstur dia memang macam yang aku suka, sedikit keras.Puding ni tak berapa manis, kira baik untuk kesihatan la.hihi

Disebabkan aku tak nak ambik gambar guna lampu kalimantang,hihi, nak natural light la kunun,so cadang nak ambik gambar pas balik kerja.Tapi semalam agak mendung so cahaya tak banyak sangat.Tapi tak kira nak ambik gak, so dengan semangatnya bila sampai rumah kul 6.30 tu terus je ambil dari peti sejuk, setup sume,dapat jugak gambar yang ok (ok ke?) haha.Resepi ni aku ada ubah.Sukatan pun dah convert dari cawan ke ml.

BAHAN-BAHAN
GULA HANGUS/KARAMEL
5 sudu gula pasir
2 sudu air panas
PUDING
4 keping roti gardenia/massimo (dicarik-carik kecil)
250 ml susu cair + 250 ml air suam
1 sudu besar serbuk koko
125 ml susu pekat
4 biji telur dipukul sedikit
1 sudu kecil esen vanila  
CARA-CARA
GULA HANGUS/KARAMEL
1.Hidupkan api (kecil)
2.Masukkan gula dan 1 sudu air panas ke dalam kuali/periuk.Kacau, biarkan sehingga sedikit perang.
3.Masukkan lagi 1 sudu air panas.Kacau dan bila sudah perang terus angkat dari api dan tuang ke dalam     bekas yang akan digunakan untuk mengukus nanti.Ketepikan
*Gula akan cepat kering dan keras, so kena cepat-cepat la transfer.

PUDING
1.Masukkan roti, susu cair, susu pekat dan air suam ke dalam mesin pengisar.
2.Kisar sehingga  sebati.
3.Masukkan pula telur dan esen vanila.Kisar lagi sehingga sebati. Asingkan separuh adunan dan kisar dengan serbuk koko.
4.Tuangkan adunan tanpa koko ke dalam bekas yang berisi gula hangus tadi.
5.Masukkan ke dalam periuk kukusan yang sudah mendidih dan kukus selama 15 minit. Tuangkan pula adunan koko ke atas adunan tanpa koko tadi dan kukus selama 1 jam.
6.Bila dah siap kukus, masukkan puding ke dalam peti sejuk dahulu baru lah dikeluarkan dari bekas.
*Make sure time kukus tu tengok sekali air kukusan tidak kering.






0 komen:

Post a Comment