FIND RECIPES HERE

18 Jan 2014

RESEPI CHOCOLATE CAKE WITH LIME CREAM CHEESE

Assalamualaikum..


Minna-san genki desuka? Kalau tak sihat cepat-cepat la makan ubat ye, aku ni pun dah selsema je.asal cuti mesti flu menyerang.huhu

Ni sambil-sambil tengok doraemon si robot cumel, nak share la resepi kek yang aku buat semalam.Agak lama gak aku buat kek ni dari pukul 4 ptg sampai 11.30 malam.fuyoo.. lama kan...?Yela sebab nak tunggu cream cheese tu mengeras dalam fridge dalam 2 jam gak la.Fuh, tapi nasib baik outcome memang puas hati.hehe.

Ganache yang aku buat kali ni dah ok sikit compare yang first time buat dulu2.Rupanya takdela susah sangat.wahaha.tak baik tol riak.

Kek ni original name dia adalah Devil's Food Chocolate Cake.Tapi sebab namanya  devil kan, so aku pun tukar la .hee, mintak izin ye tuan punya resepi..Actually kek ni aku rujuk kat Masammanis-Devil's Food Chocolate Cake. Tapi resepi asal adalah dari Shelly Kaldunski book on Cupcakes.Kalau nak bandingkan kek aku dengan kak ita memang lagi cantik kak ita punya.ho3.aku ni pun amateur je.Asal jadi bentuknya dah puas hati.ngeh3

Thanks kpd  semua yang berkenaan untuk resepi ni.Kek ni memang sedap, ada pulak tambahan citrus fruit, so taste dia memang balance.Resepi ni aku dah tukar sikit-sikit.So aku tulis balik ikut cara yang aku buat.

RUJUKAN: AZLITA MASAM MANIS
BAHAN KEK COKLAT
260g tepung kek
45g serbuk koko
1/2 sudu kecil garam
100g gula pasir
100g gula perang
125g mentega
2 1/2 biji telur gred B
2 sudu kecil esen vanila
115g buttermilk (buat sendiri guna 115g susu segar (dutch lady) + 1 sudu kecil perahan lime)
230g air suam


Lime ni ambik kat pokok belakang rumah je.hehe.
mak yang tanam.


CARA KEK COKLAT
1.Satukan tepung kek,garam dan serbuk koko dan ayakkan.Ketepikan.
2.Pukul mentega dengan gula pasir + gula perang sampai sebati dan ringan.Masukkan telur.Pukul sehingga sebati.
3.Masukkan bahan-bahan kering (campuran tepung yang telah diayak) selang seli dengan bahan cecair ( buttermilk dan air suam) dalam tiga bahagian.
4.Masukkan esen vanila.Ketepikan
5.Panaskan oven selama 10 minit pada suhu 170 darjah.Sapukan loyang dengan butter dan lapikkan dengan baking sheet.Sapukan lagi butter dipermukaan baking sheet.
6.Bakar selama 40 minit atau sehingga kek masak.
BAHAN LIME CREAM CHEESE
125g cream cheese
60g mentega
100g gula aising
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu kecil perahan lime
CARA CREAM CHEESE
Pukul cream cheese dan mentega sehingga berkrim.Tambahkan gula aising dan perahan lime.Masukkan ke dalam plastik untuk supaya boleh pipekan ke atas kek nanti.
BAHAN CHOCOLATE GANACHE
56g susu cair
140g coklat masakan yang sudah dicincang ( brand Van Houtten)
1 sudu besar minyak masak
CARA COKLAT GANACHE
Panaskan susu cair dengan cara DOUBLE BOILER.Bila sudah agak panas, alihkan ke tepi dan masukkan coklat.Kacau sehingga coklat mencair.Masukkan pulak minyak dan kacau sehingga sebati.Ketepikan.
MELAPIS KEK
Tunggu kek benar-banar sejuk
Pipekan cream cheese ke atas kek dan ratakan.
Simpan dalam peti ais sehingga cream keras ( aku simpan 2 jam)
Pipekan ganache di atas permukaan cream dan ratakan.
Hias mengikut citarasa masing-masing.
Masukkan semula ke dalam petia ais sehingga ganache keras.
Keluarkan dan bolehlah dipotong.
*Tips memotong kek yang ada cream cheese - Celupkan mata pisau dalam air panas, lapkan pisau dan potong.






0 komen:

Post a Comment