FIND RECIPES HERE

13 Jan 2014

RESEPI BUN BERINTI AYAM @ STUFFED BUN

Assalamualaikum....

Lamanya tak update sini...Sebab amik cuti harini,ngeh3 barula banyak masa nak tulis resepi,edit2 gambar.

Seperti yang sedia maklum aku suka makan ayam.So teringin la nak makan roti berinti ayam.Sebelum ni aku dah try buat yang inti bahan-bahan steamboat perisa kari, memang menjadi karinya tapi pedas.ho3.Tapi still bukan ayam, so dengan semangatnya gi kedai cari ayam cincang Ramlee. Keluar masuk 3 kedai,hampeh je semua kedai takde dah, habis kot.Dengan kuciwa daku balik la rumah.Tetibe teringt mak mesti ada ayam dah potong2, dengan happy nya cilok ayam mak.haha.dah siap potong ada dalam peti ais, tinggal kena potong halus-halus je.

Resepi inti ayam ini aku pun tak sure nak panggil apakah perisanya, sebab main masuk2 je bahan.Sukatan pun tak berapa ingat..Yang penting mak ngan akak aku cakap intinya sedap.Kembang semangkuk.ehe

Dan yang paling penting aku dah ada breadmaker (brand kenwood), mak aku beli kat Seng Heng, sangat best sebab tak penat dah nak menguli.Masuk je dalam BM, dalam 1 jam setengah siap diuli.ngeh3.

BAHAN-BAHAN
DOH ROTI
200g tepung roti
50g tepung gandum
140g air suam + susu tepung
3/4 biji telur
1 1/2 sudu kecil yis
2 sudu besar susu tepung
1 sudu besar marjerin
1 sudu besar minyak masak
3 sudu besar gula
1 sudu kecil esen vanila
INTI (sebab ingat2 lupa,aku tulis anggaran je.hehe)
1 mangkuk ayam cincang
1 biji bawang merah dipotong halus
1 biji bawang putih dipotong halus
Lobak dipotong halus
Lada sulah
2 sudu besar sup campbell (mushroom with potatoes) dalam tin
1 sudu besar mayonis
2 sudu besar susu segar (brand dutch lady)
garam
gula
Air
Perisa maggi secukup rasa
CARA-CARA
INTI
1.Tumis bawang merah dan putih sehingga garing.Jangan sampai hangus.Gunakan api yang kecil.Masukkan sedikit lada sulah.Gaul sehingga rata.
2.Masukkan sedikit air.Masukkan lobak, sup campbell, mayonis dan susu segar. Biarkan sebentar sehingga lobak agak lembut.
3.Masukkan ayam cincang.Gaulkan sehingga sebati.Masukkan garam, sedikit perisa maggi.Jika air sudah kering, tambahkan sedikit air.Masukkan lagi lada sulah secukup rasa.Setelah ayam masak dan kuah menjadi pekat, angkat dan biarkan sejuk pada suhu bilik.
DOH ROTI
1.On kan breadmaker (BM). Masukkan semua bahan dalam BM.Masukkan bahan cecair dahulu. Setelah semua bahan dimasukkan, pilih menu DOUGH (masa yang telah ditetapkan adalah 1 jam setengah).Tekan start.Biarkan BM buat kerja dia.hehe.
2.Setelah BM berbunyi, tanda sudah siap, keluarkan doh dari pan, dan tumbuk2kan untuk keluarkan angin.
3.Bahagikan dalam 8 bulat2 kecil, masukkan inti ayam tadi dan tutup rapat.
4.Setelah siap, biarkan doh naik lebih kurang 1/2 jam. Gliss permukaan doh dengan telur + susu , dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180 darjah selama 20 minit.















0 komen:

Post a Comment