FIND RECIPES HERE

26 Dec 2013

RESEPI TART TELUR ~ NYUMMY

Assalamualaikum...


Tart telur my favourite!! wah dah lama betul tak makan tart telur, dah 2 tahun kot.Last sekali masa tu akak aku beli banyak sangat, dua kotak, yang kotak kek tu.banyak tak banyak tu.time tu dah rasa muak la kan makan banyak-banyak.Bila dah takde, teringin pulak.hehe.Sebab dah teringin, senang citer buat la sendiri takyah beli.dapat makan puas-puas.:D

Disebabkan buat tart ni first time, so cam risau la jugak tak jadi.tak pernah buat doh tuk pasty.Naseb baik jadi jugak, walaupun siapnya memang lambat, terkedek-kedek buat.haha.Kalau nak buat tart ni yang penting mestila kena ada acuan dia.So dengan semangat yang tinggi ;)) gi la beli pas balik kerja.ho3.Minat punya pasal duit terbang banyak pun tak kisah.:D

Untuk resepi ni ada dua sumber, aku ambik kat Masam manis n puterizyan.blogspot.com. Macam phot yang lain, photo tart telur Kak ita masam manis memang gorgeous.Tergoda aku.haha.

Aku gabung dua resepi ni dan dah ubah sikit-sikit ikut cara aku.


BAHAN-BAHAN
Crust Or Shell

170g marjerin                                                                                 
50g gula aising

1 biji telur gred C

290g tepung gandum

1 sudu besar esen vanila

acuan tart
FILLING

1/2 tin susu cair

1/2 cawan air suam

3 sudu besar gula pasir

4 biji telur Gred B

Sedikit pewarna kuning
CARA-CARA
Crust Or Shell
1.Pukul marjerin dan gula aising menggunakan mixer sehingga kembang (bertukar jadi color kekuningan)
2.Maukkan telur dan pukul lagi sehingga sebati
3.Masukkan tepung sedikit demi sedikit (agak-agak texture adunan masih boleh dipukul menggunakan mixer)
4.Keluarkan adunan dari mixer (time ni adunan masih lembik).masukkan baki tepung dan uli sehingga menjadi doh (jika doh masih melekat di tangan tambah tepung)
5.Bulat-bulatkan doh kecil-kecil dan tekan ke dalam acuan tart (sapu acuan dengan marjerin supaya senang nak keluarkan).Cucuk dengan garpu.
6.Bakar pada suhu 170 darjah selama 10 atau 15 minit (separuh masak).Pastikan oven sudah dipanaskan dulu pada suhu yang sama selama 10 minit
Filling
Campurkan semua bahan dan whisk sehingga sebati.Masukkan ke dalam crust yang sudah separa masak tadi.Masukkan semula ke dalam oven untuk dibakar selama 20 minit atau sehingga telur sudah tidak berair/kenyal.
*Bila sudah masak, keluarkan tart dari acuan menggunakan pisau/garpu.Keluarkan slow-slow (kena  sabar.hehe) baru tart tak pecah dan dapat bentuk yang cantik.


0 komen:

Post a Comment